Ten, kdo v tísni pomáhá hlasem jako první.
„Dobrý den, Záchranná služba. Jak Vám mohu pomoci?“ Stejná nebo velmi podobná věta zazní po celé republice každých 15 vteřin. Každých 15 vteřin se najde někdo, kdo nutně potřebuje pomoc zdravotníků pro sebe nebo pro své blízké. Každých 15 vteřin operátoři na dispečinku rozhodují, kam poslat sanitu, kam lékaře, kam „jen“ zdravotníka. Každých 15 vteřin rozhodují o lidských životech. Každých 15 vteřin aktivně pomáhají.
Zdravotnické operační středisko Záchranné zdravotnické služby Libereckého kraje vzniklo 1. ledna 2007 sloučením bývalých okresních dispečinků ZZS okresů Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Semily. Hlasy, které jako první pomáhají lidem v krizových situacích, patří operátorům - sestrám specialistkám v oboru intenzivní péče s kurzem Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.
Hlavním úkolem operačního střediska je nepřetržitý příjem tísňových volání a jejich vyhodnocení, řízení a koordinace činnosti výjezdových skupin celého Libereckého kraje. Tísňové výzvy přicházejí z území Libereckého kraje na linku 155, případně z operačních středisek ostatních složek integrovaného záchranného systému. Zdravotnické operační středisko je centrálním pracovištěm operačního řízení, které pracuje v nepřetržitém režimu. To znamená, že nikdy nemůže nastat okamžik, kdy by vyzvánějící telefon nikdo nezvedl.
V okamžiku přijetí a vyhodnocení tísňového volání se rozběhne složitý řetězec pokynů a informací mezi volajícím na lince, operátorem a záchranáři. Pokud je to nutné a možné, rozběhne se i systém AED – tedy aktivace defibrilátorů rozmístěných mezi hasiči nebo policisty. Ty je nutné všechny nepřetržitě koordinovat a rozhodovat o případném posílení pomoci. Zároveň musí operátor v podstatě nepřetržitě komunikovat s volajícím a poskytovat mu instrukce k zajištění první pomoci do příjezdu výjezdové skupiny na místo události. A je i tím, kdo koordinuje předávání pacientů nemocnicím jako cílovým poskytovatelům akutní lůžkové péče.
Jedním z nejtěžších úkolů operátorů je poskytování pokynů volajícím tak, aby je správně pochopili a aby i naprosto neinformovaný člověk dokázal zabezpečit první pomoc postiženému, případně sám sobě. Pro tuto činnost jsou operátoři speciálně vyškoleni. Právě proto mohou prostřednictvím telefonu pomoci volajícímu provádět postupy pro záchranu života do doby, než na místo dorazí záchranáři.
Den linky 155 si připomínáme 15. května.
Úřední hodiny:
Po | 8:00 - 11:00, 12:00 - 16:00 |
Út | 8:00 - 11:00, 12:00 - 14:30 |
St | 8:00 - 11:00, 12:00 - 17:00 |
Čt | 8:00 - 11:00, 12:00 - 14:30 |
Pá | 8:00 - 11:00 |